DARMOWA DOSTAWA OD 299ZŁ!

POŁOŻNA RADZI: Drzemki, co warto o nich wiedzieć?
POŁOŻNA EMILIA ADAMCZYK EMILYMED.PL: Drzemki, co warto o nich wiedzieć?

Drzemki, co warto o nich wiedzieć

Oprócz jedzenia i picia, spanie jest kluczową potrzebą Twojego malucha. Dzieci, które korzystają z popołudniowej drzemki mają szybsze tempo wzrostu i rozwoju w porównaniu do tych, które z niej zrezygnowały. Ogólnie rzecz biorąc, maluch potrzebuje około dwunastu godzin snu każdej doby. W wieku czterech lat pięćdziesiąt procent dzieci ma regularną popołudniową drzemkę. W wieku pięciu lat nawyk ten zaczyna zanikać, ponieważ dla nich zabawa jest ciekawsza niż spanie.

Sen w ciągu dnia wspiera rozwój mózgu

Popołudniowa godzinna drzemka zwiększa aktywność mózgu. Pomaga w kształtowaniu pamięci i procesie uczenia się. Po popołudniowej drzemce zdolności wzrokowe i przestrzenne dziecka wzrastają. Dr Kim West, autor „Gentle Proven Solutions to Help Your Child Sleep Well and Wake Up Happy” stwierdził, że podczas snu maluch może nagrywać wszystko, czego się wcześniej nauczył. Ułatwia to odzyskanie tych wspomnień po przebudzeniu.

 

Przyspiesza wzrost ciała

Dr Kim West stwierdził również, że wzrost i rozwój dziecka można zoptymalizować, jeśli jest przyzwyczajone do popołudniowej drzemki i dobrego snu w nocy. Podczas snu uwalniany jest hormon wzrostu.

Brak snu wiąże się z problemami zdrowotnymi. Badanie przeprowadzone przez Archives of Pediatrics & Adolescent Medicine wykazało, że dzieci, które nie śpią dobrze w nocy, są bardziej narażone na otyłość.

 

Stabilność stanu emocjonalnego

Dzieci, które mają regularną popołudniową drzemkę, mają bardziej stabilny stan emocjonalny. Są spokojne i mają zdolność łatwego rozwiązywania problemów.

 

Odpoczynek dla całego organizmu

Popołudniowa drzemka wprowadza narządy dziecka w fazę spoczynku po dniu pełnym aktywności.

 

Zabiegany dzień i napięty harmonogram mogą zmęczyć całą rodzinę. Niezależnie od tego, czy jesteśmy w trakcie załatwiania spraw, czy jest to kwestia wygody, pominięcie drzemki i wybranie wcześniejszej pory snu mogą być kuszące, ale taki pomysł ma więcej konsekwencji niż tylko zmęczenie i zdenerwowanie dziecka.

Kiedy śpimy, przetwarzamy to, co wydarzyło się w ciągu dnia i uczymy się z tych wydarzeń, tworząc nowe połączenia neuronalne. Podczas snu nasze wspomnienia utrwalają się i łączą z istniejącymi już wspomnieniami, przenosząc się z pamięci krótkotrwałej do długotrwałej. Proces ten nazywa się konsolidacją pamięci i obejmuje strukturalne i chemiczne zmiany w komórkach i sieciach mózgu. Potrzebujemy trwałych wspomnień do rozwoju zdolności poznawczych, które umożliwiają nam logiczne rozumowanie, rozwiązywanie problemów, planowanie, porozumiewanie się i uczenie, a to składa się na nasze IQ .

 

Przygotowania do drzemki

Niektóre dzieci mają trudności z wyciszeniem się w ciągu dnia, ponieważ są bardzo wrażliwe na bodźce płynące z otoczenia. To mit, że dziecko jest w stanie nauczyć się spać pomimo normalnych hałasów i odgłosów dochodzących z różnych pomieszczeń w domu w ciągu dnia.

 

Czy Ty jesteś w stanie od razu wyłączyć się, zignorować wszystko, co słyszysz i zasnąć? Być może wiele dzieci posiadło tę umiejętność, ale na pewno nie wszystkie. Te, które nie umieją tego zrobić, powinny zasypiać w ciemnym, cichym pokoju.

 

Jeśli Twoje dziecko nadal wzbrania się przed spaniem w dzień, pomyśl, jakie zmiany można wprowadzić u niego w pokoju oraz w rozkładzie dnia, które pomogą mu zasnąć na drzemkę:

  • Zaciemnij pokój: zainstaluj rolety, powieś zasłony czy żaluzje i przesuń łóżeczko w takie miejsce, gdzie nie dociera słońce.
  • Zadbaj o ciszę w domu: niektóre dzieci śpią bardzo lekkim i czujnym snem. Możesz włączyć wentylator na najniższą prędkość, aby zagłuszyć niektóre odgłosy, takie jak dzwonek telefonu, szczekanie psa, odgłos klaksonów dochodzący z ulicy itp.
  • Zwolnij tempo: nie kładź dziecka do łóżeczka o tej samej porze codziennie, co do minuty. Ustanów pewne rytuały poprzedzające pójście spać, na przykład karmienie, przewijanie, czytanie bajki, kołysanie dziecka przez kilka minut, a następnie odłożenie do łóżeczka, gdy jeszcze nie śpi, dzięki czemu przyjmie ono do wiadomości ostatni element jako część ustalonego rytuału przed zaśnięciem.
  • Pozwól dziecku wypracować własny wzorzec: czas drzemki jest święty - staraj się, aby nie było od niego żadnych odstępstw. Gdy dziecko jest zmęczone, powinno iść spać. O ile dwie drzemki dziennie nie wpływają na nocny sen, zaplanuj resztę dnia, uwzględniając potrzeby malucha, a nie odwrotnie.

 

Pamiętaj, że jest to faza przejściowa w życiu Twojego dziecka. W ciągu roku czas drzemek przesunie się i ulegnie skróceniu. Ustanowienie pewnego wzorca związanego ze spaniem w dzień będzie mieć wpływ na to, jak maluch będzie „leżakował” w drugim i trzecim roku życia.

 

W badaniu opublikowanym w czasopiśmie Oxford Academia, Sleep, naukowcy odkryli, że brak możliwości zapewnienia odpowiedniej jakości snu ma bezpośredni wpływ na wyniki w nauce. Szanujmy potrzeby snu naszych dzieci, niezależnie od naszych planów i napiętego harmonogramu, to długotrwała inwestycja w ich rozwój.

 

Autorką naszych rad dla mam jest położna Emilia Adamczyk z emilymed.pl, która jest ekspertem w dziedzinie opieki nad maluchami i pomocy ich mamom. Sleepee współtworzy swoje produkty we współpracy z Emilią, by były jak najbardziej bezpieczne, użyteczne i jakościowe. Piękne i trwałe są przy okazji 🙂.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl