
Protokół Wilbarger, zwany także „Wilbarger Brushing Protocol” lub „Therapeutic Brushing”, to metoda terapeutyczna opracowana przez Patricię Wilbarger, doświadczoną terapeutkę zajęciową, która specjalizuje się w integracji sensorycznej. Protokół ten jest szczególnie popularny wśród terapeutów zajęciowych i specjalistów zajmujących się zaburzeniami przetwarzania sensorycznego (SPD, Sensory Processing Disorder). Celem metody jest modulowanie i regulowanie układu nerwowego, co prowadzi do poprawy zdolności przetwarzania bodźców zmysłowych.
Wilbarger opracowała serię technik, które pomagają „przeprogramować” układ nerwowy i umożliwiają lepsze radzenie sobie z nadmiarem bodźców dotykowych. Kluczowym elementem tego protokołu jest stosowanie specjalnej szczoteczki (najczęściej szczoteczki terapeutycznej Wilbarger) w połączeniu z kompresjami stawowymi. Proces ten jest przeprowadzany systematycznie i w sposób ściśle kontrolowany.
Głównym celem protokołu Wilbarger jest poprawa zdolności osoby do prawidłowego odbierania bodźców sensorycznych poprzez regularną stymulację układu nerwowego.
Jak działa Protokół Wilbarger?
Protokół obejmuje dwie podstawowe techniki: szczotkowanie skóry oraz kompresje stawowe
Szczotkowanie skóry:
- Procedura ta wymaga stosowania specjalnej szczoteczki terapeutycznej, która jest delikatnie przesuwana po skórze dziecka (najczęściej na ramionach, plecach, nogach i rękach).
- Proces ten nie jest bolesny ani drażniący, ale powinien być wykonywany dokładnie według zaleceń, by zapewnić odpowiednie wyniki.
- Regularne stosowanie szczotkowania wpływa na nerwy odpowiedzialne za czucie głębokie (receptory proprioceptywne), co może zmniejszać nadwrażliwość lub pod wrażliwość dotykową.
Kompresje stawowe:
- Po szczotkowaniu wykonuje się serie delikatnych, rytmicznych nacisków na stawy dziecka.
- Kompresje te wpływają na układ proprioceptywny, pomagając organizmowi w lepszym zrozumieniu pozycji ciała i poprawie organizacji ruchowej.
Wiele dzieci korzystających z protokołu Wilbarger wykazuje znaczną poprawę w zakresie:
- Redukcji nadwrażliwości dotykowej: Zmniejszenie reakcji obronnych na dotyk i inne bodźce pozwala dzieciom lepiej funkcjonować w codziennym życiu, np. nosić różne ubrania, uczestniczyć w zabawie z innymi dziećmi czy tolerować mycie wszystkich obszarów ciała.
- Poprawy komfortu osobistego i koncentracji: Dzieci lepiej radzą sobie z wyzwaniami poznawczymi, co ma pozytywny wpływ na naukę nowych umiejętności i codzienne zadania.
- Lepszej samoregulacji: Protokół pomaga dzieciom kontrolować swoje emocje i poziom pobudzenia, co zmniejsza liczbę wybuchów emocjonalnych czy stanów lękowych.
- Lepszej koordynacji ruchowej: Poprawa propriocepcji wpływa na większą pewność siebie w poruszaniu się i zabawach ruchowych.
Szczotkowanie należy wykonywać w następującej kolejności:
- ręka,
- dłoń,
- plecy,
- druga ręka,
- druga dłoń,
- nogi,
- stopy od strony zewnętrznej,
- stopy od strony wewnętrznej
Nie szczotkujemy głowy, karku, klatki piersiowej, brzucha i okolic pachwin.
Czas pojedynczej sesji szczotkowania i kompresji stawów nie powinien trwać dłużej niż 3-4 minuty. Masaż należy wykonywać co 1,5-2 godziny w ciągu dnia (3/6 zabiegów dziennie) przez maksymalnie 6 tygodni - w zależności od potrzeb dziecka.
Technika ta powinna być stosowana przez jednego opiekuna, ponieważ znaczenie ma tu siła i częstotliwość aplikowanego szczotkowania i docisku.
RĘKA PRAWA raz przy razie, ruchem z góry na dół i do góry dookoła kończyny, całą powierzchnię ręki od nadgarstka do barku bez części wewnętrznej dłoni
DŁOŃ PRAWA ruch wykonywany nieco szybciej, ruch do góry i na dół od strony wewnętrznej – x 5 sekwencji; następnie jednym ruchem do barku i z powrotem stroną zewnętrzną ręki do końca palców
PLECY zaczynamy ruchem z góry na dół i do góry, potem ruchem zygzakowatym z góry na dół pleców
RĘKA LEWA raz przy razie ruchem z góry na dół i do góry dookoła kończyny całą powierzchnię ręki łącznie bez części wewnętrznej dłoni
DŁOŃ LEWA ruchem do góry i na dół od strony wewnętrznej x 5 sekwencji
NOGI uda z przodu i całe łydki ruchem do góry i na dół STOPY od strony zewnętrznej ruchem do góry i na dół x 5 sekwencji
STOPY od strony wewnętrznej ruchem od pięt do palców x 5 sekwencji; przytrzymujemy stopy dłonią tak, aby po wierzchu stopy przesuwała się ręka osoby masującej a równolegle po podeszwie stopy szczoteczka – inaczej może być efekt łaskotania
Dociski stawowe
Wykonujemy po szczotkowaniu, dynamicznie wg następującej kolejności:
Docisk na barki (10 razy) Dociskanie barku i łokcia na raz (10 razy) Dociskanie łokcia i nadgarstka na raz (10 razy) Dociskanie palców na raz – od małego do wskazującego (10 razy) Dociskanie biodra o kolana na raz (10 razy) Dociskanie kolana i stawu skokowego na raz (10 razy) Dociskanie klatki piersiowej, trzymając jednocześnie dłoń na plecach – ruch w płaszczyźnie poziomej i na klatce piersiowej – ruch w dół (3 razy)
Protokół Wilbarger jest jednym z cenionych narzędzi w terapii dzieci z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego, oferując skuteczny sposób na redukcję nadwrażliwości i podwrażliwości dotykowej i poprawę funkcjonowania sensorycznego. Stosowanie tej metody może przynieść wymierne korzyści w zakresie samoregulacji, poprawy zachowania, koordynacji ruchowej i ogólnej jakości życia dziecka.
Zarówno terapeuci, jak i rodzice, którzy planują wdrożyć Protokół Wilbarger, powinni pamiętać o dokładnym przestrzeganiu wytycznych i systematycznym monitorowaniu postępów dziecka, aby zapewnić najlepsze możliwe rezultaty terapeutyczne.
Emilia Adamczyk