DOSTAWA I EBOOK GRATIS OD 299ZŁ!

 
Język
Stymulacja rozwoju mowy w wieku 15-18 miesięcy
Stymulacja rozwoju mowy w wieku 15-18 miesięcy

Stymulacja rozwoju mowy w wieku 15-18 miesięcy

Zasób słów dziecka powiększa się od chwili, gdy zaczyna ono słuchać rozmów, które toczą się wokół niego. Potrafi użyć kilku słów – a zrozumieć dosłowne znaczenie ponad stu wyrazów, czyni też pierwsze próby tworzenia dwuwyrazowych fraz. Szybko odkryjesz, że istnieje pewne słowo, którego dziecko używa z pasją, a nie znosi, gdy ktoś inny wypowiada je, adresując do malca. Tym słowem jest wyraz „nie”!

Praktyczne porady

Oprócz przyciągnięcia jego uwagi oraz poprawiania zdolności słuchania, zachęcanie do podtrzymania kontaktu wzrokowego w trakcie rozmowy z nim stanowi ważną umiejętność, która pomoże mu nawiązywać kontakty z innymi dziećmi, gdy nieco podrośnie. Możesz zauważyć, że malec zdaje się nie słuchać ciebie, jeśli nie patrzy ci w oczy, zatem ustaw się w taki sposób, byście mogli bez przeszkód patrzeć na siebie wzajemnie.

Jego wyobraźnia rozwija się bardzo szybko i możesz to wykorzystać do stymulowania umiejętności werbalnych i inspirowania malca do używania słów. Możesz mówić do pluszowych zabawek i udawać, że one odpowiadają. Malec bardzo szybko przyłączy się do tego typu zabaw, wymagających użycia wyobraźni; wkrótce też będzie w stanie opowiedzieć ci, jak jego zabawki mają na imię oraz zda relację, ze wszystkiego co przydarzyło się zwierzątkom. Dobrym rozwiązaniem dla tego wieku jest również telefon-zabawka.

Będzie miał wielką frajdę paplając do telefonu, rozmawiając z kolegą, dziadkiem lub innym członkiem rodziny.

Chociaż malec zwykle ma sporo do powiedzenia o sobie, będą zdarzać się takie chwile, kiedy będzie wyrażał swoje myśli i uczucia w sposób tak powolny, że wzbudzi to twoją irytację, a może doprowadzi cię nawet na skraj rozpaczy. Pozwól mu pomyśleć, dziecko potrzebuje kilku chwil, aby znaleźć odpowiednie słowo, którego chce użyć. Okaż zatem dostatecznie dużo cierpliwości.

W tym wieku malec zaczyna uczyć się nazw poszczególnych części ciała. Dobrą porą na uczucie tych słów jest kąpiel, czy też rozbieranie się do snu. Postaraj się, by zajęcie miało charakter nieformalny, aby było wesołe. W ten sposób można przejść do nazywania znanych przedmiotów, znajdujących się w domu. To z pewnością pomoże mu rozwijać zasób słów.

Czytaj małemu dziecku

Czytanie dwu-trzyletniemu malcowi to jedna z najważniejszych czynności przyczyniających się do jego rozwoju werbalnego. Prace badawcze wykazały, że dzieci, które słuchają bajek czytanych im przez rodziców około 10-15 minut dziennie, szybciej rozwijają się językowo, niż ich rówieśnicy, którzy „doświadczenia bajkowego” nie mieli okazji przeżyć. Twój malec może wzbogacać swoje umiejętności językowe, korzystając z innych źródeł, takich jak telewizja, kasety wideo, ale czytanie na żywo ma w sobie coś specjalnego i niepowtarzalnego, co zaprzęga jego wyobraźnię i entuzjazm w dużo większym stopniu, niż pozostałe formy.

Kiedy przyciągnęłaś pełną uwagę dziecka, wykorzystuj chwile, by wskazać i nazwać znane obiekty czy przedmioty, jak choćby części ciała malca.

Stopień zrozumienia przez dziecko języka mówionego znacznie przewyższa umiejętności posługiwania się nim. Osiemnastomiesięczny malec potrafi wykonywać szczegółowe polecenia, takie jak prośba, by odłożył zabawki do pudełka, choć sam nie jest jeszcze w stanie wypowiedzieć złożonego polecenia.

  1. Podaj nazwy najważniejszych kolorów.
    Jeśli dziecko jest zbyt małe, by nauczyć się nazw kolorów, ty nazywaj je i uświadamiaj mu, że kolory różnią się między sobą.
  2. Postaraj się usunąć to, co odciąga jego uwagę.
    Nie mów do malca, kiedy jest całkowicie czymś pochłonięty.
  3. Nagraj na dyktafon codzienne odgłosy, takie jak przejeżdżający obok samochód, woda nalewana do filiżanki i tym podobne. Podczas odtwarzania taśmy obserwuj twarz dziecka, sprawdzając czy rozpoznaje dźwięki.
  4. Pomiń ostatnie słowo w jego ulubionej piosence. Zaśpiewaj całą piosenkę, aż do momentu, kiedy dojdziesz do ostatniego słowa i zatrzymaj się – zapewne dziecko będzie usiłowało dopowiedzieć brakujące słowo.
  5. Patrz na dziecko kiedy mówi do ciebie.
    Słuchaj go uważnie i zareaguj pozytywnie, nawet jeśli wiele z tego, co powiedział nie będzie w pełni zrozumiałe.

 

Emilia Adamczyk

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl